Föräldraråd

Fredsbergs Friskola har ett föräldraråd där 2 respresentanter finns från varje klass. Vid det årliga vårdnadshavarmötet varje teminsstart väljs en ny resentant till varje klass då en avgår. Rådet är uppbyggt så att de två representanterna från ex årskurs 1, byts ut omlott. Så det hela tiden finns en erfaren representant kvar i rådet varje år.

Föräldrarådets uppgifter är att:

• Annordna städdag, en under höstterminen och en under vårterminen. Då kommer de vårdnadshavare som kan till skolan och hjälper till att fixa trasiga saker, städar, bygger nytt till skolgården och övrigt.
  • Luciafirande i kyrkan, skolan ansvarar för själva lusseshowen i kyrkan och föräldrarådet anordnar glöggmys efter luciafirandet.
  • Till skolavslutningen fixar föräldrarådet blommor till personalen.
  • Chokladhjul under Skördemarknad i Hajstorp
  • Cafekvällar i Hajstorp

Under de två sistnämnda aktiviteterna går alla pengar oavkortat till elevernas egen kassa där elevrådet beslutar vad pengarna skall gå till.

Föräldrarådet har sammanträde ca 5 ggr per år.